وبلاگ آموزشی / دانستنی آکادمی واژه

سیر تا پیاز آزمون تافل (TOEFL)

از 0 تا 100 آزمون تافل (TOEFL)

از سیر تا پیاز آزمون تافل

تافل یکی از معتبرترین آزمون‌های تعیین سطح زبان انگلیسی در جهان محسوب می‌شود که افراد با کسب نمره قابل قبول از آزمون تافل می‌توانند مهاجرت تحصیلی یا شغلی انجام بدهند. این آزمون در اکثر موارد توسط دانش جویانی که برای دانشگاه‌های ایالت متحده در خواست می‌دهند انجام می‌شود. از آزمون TOEFL همچنین برای تایید توانایی زبان انگلیسی افراد در برخی از دانشگاه‌های خارج از ایالات متحده استفاده می‌شود.

 

انواع آزمون تافل:

تافل در واقع مجوعه ای از آزمون‌ها می‌باشد که رایج ترین نوع این آزمون عبارت اند از :

  • IBT (Internet based)
  • ITP (Institutional Testing Program)
  • PBT (Paper -based Test)
  • Junior Standard
  • Junior Compressive

صفر تا صد آزمون تافل (TOEFL)

0 تا 100 آزمون تافل در یک نگاه

تافل برای ارزیابی سطح زبانی افراد طراحی شده است که معولا زمان آزمون تافل 4 ساعت می‌باشد. بسیاری از افراد برای شرکت در این آزمون 3 تا6 ماه در کلاس‌های تافل شرکت می‌کنند تا بتوانند 4 مهارت اصلی خود را بهبود ببخشند و در نهایت نمره بهتری کسب کنند.

تافل بر شیوه استفاده از زبان انگلیسی در محیط دانشگاهی متمرکز است، به همین دلیل مدارس و دانشگاه‌ها برای پذیرش افراد، نمره TOEFL آنها را مد نظر خود قرار می‌دهند. در بخش ریدینگ آزمون TOEFL متقاضیان باید قادر به استفاده از زبان انگلیسی در سطح محاوره ایی و رسمی باشند که در غیر این صورت از نمره آزمون آنها کسر می‌شود.

زبان دانشگاهی غالبا خشک و رسمی می‌باشد بنابراین حتی افرادی که سال‌ها مشغول فراگیری زبان انگلیسی بوده اند ممکن است در هنگام استفاده از این زبان در دانشگاه با مشکل مواجه شوند. پیش از پذیرش شما در یک مقطع تحصیلی هیئت پذیرش در دانشگاه می‌خواهد بداند که آیا شما قادر به گذاراندن یک دوره به زبان انگلیسی هستید یا خیر پس بدین منظور از نمره تافل شما برای ارزیابی این موضوع بهره می‌گیرند.

اگر شما یک دانشجو بین المللی هستید که قصد ورود به مدارس یک کشور انگلیسی زبان را دارید به احتمال زیاد از شما خواسته می‌شود که در آزمون  TOEFL شرکت کنید. آزمون تافل در حال حاضر بعد از آزمون آیلتس محبوب‌ترین آزمون برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی افراد به شمارمی‌آید. نمرات آزمون TOEFL را 9000 دانشگاه در 130 کشور جهان می‌پذیرند. که کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند از جمله این کشورها می‌باشند.

سازندگان این آزمون  توصیه می‌کنند که افراد برای شرکت در آزمون  TOEFL بهتر است حداقل 17 سال سن را داشته باشند زیرا در این آزمون شما ملزم به خواندن چند قسمت دشوار و واژگان سطح بالا می‌باشید که اکثرا افراد قبل از 17 سالگی قادر به گذاراندن این آزمون نمی‌باشند البته این موضوع در مورد همه‌ی افراد صدق نمی‌کند و همیشه در جامعه تعدادی استثنا وجود دارد.

آزمون تافل (TOEFL)

انواع آزمون تافل

3 درصد از تافل‌ های گرفته شده آزمون کاغدی یا همان PBT هستند که در این آزمون مهارت گفتاری افراد مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد اکثر دانشگاه‌ها فقط نمرات آزمون تافل IBT را می‌پذیرند. بنابراین اگر مایل به شرکت در آزمون PBT هستید حتما صفحات پذیرش بین المللی دانشگاه خود را بررسی کنید

برای شرکت مجدد در آزمون TOEFL باید حداقل 12 روز از زمان آزمون قبلی شما گذشته باشد که در غیر این صورت شما نمی‌توانید در آزمون شرکت کنید.

 

ساختار آزمون تافل

 این آزمون دارای چهار بخش جهت سنجیدن مهارت‌های زبان انگلیسی در حوزه های شنیداری و درک مطلب(Listening)، گفتاری یا مکالمه (Speaking)، نوشتاری (Writing) و خواندن (Reading) است که هر بخش دارای 30 نمره می‌باشد که مجموع این نمرات در اخر امتیاز نهایی شما را از 120 مشخص می‌کند.

بخش اول: مهارت خواندن (Reading)

در این بخش شما بعد از خواندن 3 تا 4 متن به مدت 60 تا 80 دقیقه فرصت دارید تا به سوالات پاسخ بدهید که تعداد سوالات معمولا از 36 تا 80 متغیر است. که با شناخت کافی و استفاده از منابع معتبر می‌توانید با آمادگی بیشتری برای برای کسب نمره مورد نظر اقدام کنید.

 

بخش دوم: مهارت شنیدن و درک مطلب (Listening)

برای این بخش 60 تا 90 دقیقه در نظر گر فته شده است که دراین مدت شما به 6 تا 9 فایل صوتی گوش می‌دهید و در نهایت با توجه به شنیده‌های خود به 34 تا 51 سوال جواب میدهید.

بخش سوم: مهارت صحبت کردن یا مکالمه (Speaking)

برای بخش مکالمه این آزمون 20 دقیقه در نظر گرفته شده است. که در این بخش شرکت کنندگان باید به شش سول پاسخ بدهند. که دو سوال اول مستقل (Independent) و چهار سوال بعدی تلفیقی  (Integrated) می باشد  سوالات تلفیقی سوالاتی هستند که شرکت کننده باید با توجه به دو بخش قبلی (Reading, Listening) پاسخ بدهند. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در هنگام جوابگویی به دو بخش قبلی رویکردی برای بخش Speaking هم در نظر داشته باشید.

TASK 1: در این بخش از شما سوالاتی در مورد علایق و افکار شما در مورد یک موضوع خاص پرسیده می‌شود .

TASK 2:  در این قسمت از شما خواسته می‌شود که نظر خود را در مورد دو گزینه ارائه شده بیان کنید.

TASK 3:  در این قسمت شما باید متن را بخوانید و سپس به گفتگوی بین دو فرد که مربوط به همان موضوع متن است گوش دهید و در نهایت نظرات دو فرد گوینده را خلاصه و با متن مقایسه کنید.

TASK 4:  دو گفتمان در مورد یه موضوع به شما ارائه می‌دهند یکی گفتاری یکی نوشتاری سپس شما باید اطلاعات گفتمان شنیده شده را خلاصه کنید و به سوالات خاصی پاسخ دهید.

TASK 5: در این بخش شما باید به مکالمه بین دو فرد که در حال رفع مشکل هستند گوش دهید و سپس محتوا را خلاصه کنید و نظر خود را بیان کنید. که در این قسمت علاوه بر گفتن راه حل‌هایی که در مکالمه شنیدید باید راه حل‌های خود را برای رفع مشکل به همراه دلیل بیان کنید.

TASK 6: در این قسمت شما باید به یک مونولوگ گوش دهید و سپس به سوالات خاص‌تری در مورد اطلاعات داده شده پاسخ بدهید.

 

بخش چهارم: مهارت نوشتن (Writing)

آزمون TOEFL از دو بخش نوشتاری تشکیل شده است که در بخش اول شما باید یک متن کوتاه را بخوانید و به یک ویس گوش بدهید و در نهایت به صورت خلاصه به سوالات داده شده جواب بدهید و در بخش دوم به شما دو گزینه داده می‌شود که شما باید از بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید و دلایل خود را در مورد اینکه چرا این گزینه را انتخاب کردید بیان کنید. برای مثال، آیا شما موافق یا مخالف هستید که اکثر والدین بیش از حد نگران فرزندان خود هستند؟ یا اینکه آیا معتقدید که خوب یا بد بودن افراد امری ذاتی است؟

 

با توجه به تجربه 15 ساله آکادمی واژه بر آزمون تافل می توان این طور گفت که موضوعات بخش رایتینگ تلفیقی از موضوعات زیر می‌باشد.

  • وضوعات علم فیزیک، هواشناسی، ستاره شناسی، زمین شناسی، کامپیوتر،شیمی
  • موضوعات هنری نظیرِ معماری، طراحی، ادبیات، موسیقی،عکاسی
  • موضوعات علوم طبیعی مانندِ میکروب‌شناسی، فیزیولوژی، بیوشیمی، پزشکی

و موضوعاتی پیرامون تجارت، روانشناسی، بازاریابی، آموزش و…. از موضوعاتی هستند که در این بخش شرکت کننندگان با آنها روبه رو هستند.

 

سیر تا پیاز تافل

اعتبار مدرک آزمون تافل

اعتبار مدرک این آزمون به صورت رسمی دو سال است به این معنی که تا دو سال بعد از صدور نمره افراد می‌توانند آن را به مرکز مورد نظر ارائه دهند و از مزایای آن بهره مند شوند. اما در صورت پایان این مدت باید مجددا در آزمون شرکت کنند و نمره جدید را کسب کنند.

در صورتی که افراد تصمیم به حضور مجدد در آزمون TOEFL را داشته باشند بعد از دوازده روز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. اما بهتر است قبل از حضور مجدد در آزمون نقاط ضعف خود را تقویت کنند.

 

نحوه برگزاری آزمون تافل

آزمون TOEFL در ایران به صورت اینترنتی برگزار می‌شود که  افراد برای شرکت در این آزمون باید به یکی از مراکز مورد تایید برای شرکت در آزمون تافل مراجعه کنند.

 

آیا امتحان تافل برای تمام اهداف کاربرد دارد؟

در بعضی موارد افراد باید آزمونی غیر از آزمون تافل را به مرکز مورد نظر خودشان تحویل دهند. برای مثال موسسه‌ها و دانشگاه‌های بریتاینا شامل این موضوع هستند که آزمون تافل را پذیرش نمی‌کنند. و آزمون آیلتس مد نظرشان است.

طریقه نمره بندی آزمون تافل:

این آزمون هم مانند آزمون آیلتس نمره قبولی یا رد ندارد و شما با توجه به نمره قبولی خود نمره‌ ای را میان 0 تا 120 کسب خواهید کرد.

نمره
توضیحات
80 این نمره به طور کل نمره خوبی برای آزمون تافل محسوب نمی‌شود. افرادی که نمره زیر 80 کسب می‌کنند ورود آنها به دانشگاه‌های انگلیسی زبان مشکل می‌شود.البته این نکته هم قابل ذکر است که برخی از دانشگاه‌های کوچک دولتی در آمریکا نمرات زیر 80 را نیز قبول می‌کنند

 

80 تا 90 این نمره به طور کل در رنج متوسط محسوب می‌شود. افراد با کسب نمره 80 تا 90 می‌توانند پذیرش بیشتر دانشگاه‌ها را اخذ کنند و شرکت کنندگان با کسب این نمره بهتر می‌توانید برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی پذیرش بگیرند.
90 تا 100 افرادی که نمره 90 تا 100 را کسب می‌کنند در سطح خوبی قرار دارند. این نمره برای اخذ پذیرش اکثردانشگاه‌ها مناسب است.
100 تا 110 این در رنج عالی می‌باشد. که با کسب این نمرات می توانید از بهترین دانشگا‌ه‌های جهان پذیرش بگیرید.
110 تا 120 110 تا 120 بالاترین نمره ممکن در تافل می‌باشد که با این نمره افراد می‌توانند در هر دانشگاهی پذیرش بگیرند.

 

 منابعی که در کسب نمره بهتر در آزمون به افراد کمک شایانی می‌کند عبارت اند از:

  • Essential Words for The TOEFL
  • 1100 Words You Need to Know
  • Longman Preparation Course for The TOEFL

 

مقایسه نمرات آزمون های دولینگو (DUOLINGO)، تافل (TOEFL) و آیلتس (IELTS)

جدول مقایسه نمرات تافل و آیلتس و دولینگو

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ ستاره به ما امتیاز بدید.

میانگین رتبه / 5. تعداد امتیازات کاربران:

امتیازی داده نشده، اولین نفری باشید که ثبت امتیاز می‌کنید

تحریریه آکادمی زبان های خارجی واژه | www.vaajehacademy.com
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.