وبلاگ آموزشی / دانستنی آکادمی واژه

تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی / تقویت لیسنینگ

تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

مهارت شنیداری به افراد کمک می‌کند تا معنا و منظور کلمات، جملات و سخنرانی‌ها و هر آنچه را که می‌شنوند بهتر دریابند. افرادی که از این مهارت برخوردار باشند با سرعت و سهولت بیشتری می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند به عبارت دیگر شما می‌توانید از طریق این مهارت اعتماد به نفس خود را برای بیان هر آنچه که در ذهنتان است افزایش دهید. تقویت مهارت شنیداری زبان (به اصطلاح عامیانه تقویت لیسنینگ) درک شما را از مطالب گفته شده توسعه می‌دهد و باعث می‌شود تا هر آنچه که می‌شنوید را به بخش‌های کوچک تر در ذهن خود تقسیم کنید و درنهایت معنی کلی آن را راحت‌تر درک کنید.

اهمیت ارتقا مهارت شنیداری زبان انگلیسی

این مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال در آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس، دولینگو و تافل مهارت شنیداری زبان آموزان به روش‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تقویت لیسنینگ (Listening)

 

راه‌های تقویت مهارت شنیداری

تقویت مهارت شنیداری تقریبا نسبت به دیگر مهارت‌ها ساده‌تر است. افراد می‌توانند به صورت رایگان تسلطی کاملا حرفه‌ایی را در یک زبان کسب کنند. پس بهتر است از منابعی که به آنها دسترسی دارید حداکثر استفاده را برده و با تمرکز و پشتکار به تمرین روزانه خود بپردازید.

تماشای فیلم و سریال انگلیسی

یکی از روش‌های تقویت مهارت شنیداری در زبان انگلیسی تماشای فیلم و سریال است. در واقع افراد می‌توانند از طریق تماشای فیلم مهارت شنیداری خود را افزایش دهند. قطعا در اطراف خود افرادی را مشاهده کرده‌اید که بعد از تماشای فیلم‌های انگلیسی تسلط بهتری نسبت به این زبان پیدا می‌کنند

در این بخش بهتر است که فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای بار اول آن را با زیر نویس فارسی مشاهده کنید تا معنای کلی فیلم را متوجه شوید. بار دوم همان فیلم را با زیر نویس انگلیسی مشاهده کنید و این بار به نحوه تلفط کلمات و عبارات توجه کنید. بار سوم بدون زیر نویس به تماشای فیلم مورد نظر بپردازید و سعی کنید در حین گوش دادن به نکاتی مانند تاکید برکلمات لحن گفتار و حرکات صورت و بدن افراد دقت کنید.

 

لیست فیلم‌های مناسب برای تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی

  1. The King’s Speech

داستان این فیلم بر اساس زندگی شاه جورج ساخته شده که تلاش می‌کند لکنت زبان خود را درمان کند. زبان آموزان از طریق مشاهده این فیلم می‌توانند همراه با شاه انگلستان با نحوه بیان کلمات آشنا شوند.

  1. Forrest Gump

داستان این فیلم درباره پسری است که آی‌کیو آن کمی از حد نرمال پایین‌تر می‌باشد. شخصیت اصلی در این فیلم از کلمات واضح استفاده می‌کند و سرعت بیان آن نیز کاملا قابل درک است. به همین دلیل فیلم Forrest Gump برای افرادی که در سطح مبتدی قرار دارند بسیار مناسب می‌باشد.

  1. Clueless

این فیلم یکی از مشهورترین فیلم‌های تینیجری(teenagers) آمریکایی است. از آنجایی که نوجوانان و جوانان معمولا به زبان رسمی صحبت نمی‌کنند شما می‌توانید به راحتی idiom های زیادی را از طریق این ژانر فیلم فرا بگیرید و با نحوه بیان زبان عامیانه آشنا شوید.

  1. My Fair Lady

فیلم‌های موزیکال طرفداران چندانی ندارند اما لازم به ذکر است که شما با تماشای این فیلم موزیکال می‌توانید تفاوت بیان رسمی و عامیانه را در زبان انگلیسی درک کنید. داستان این فیلم بر اساسی زندگی یک گل فروش دوره گرد است که استاد او قصد دارد او را به یک بانوی متشخص بابیانی شیوا تر تبدیل کند. این فیلم برای افرادی که قصد دارند با مبحت intonation  در زبان انگلیسی آشنا شوند مناسب است

  1. Dead Poets Society

این فیلم به افرادی پیشنهاد می‌شود که قصد دارند علاوه بر یادگیری زبان، اثر ارزشمندی را نیز در میان آثار سینمایی تماشا کنند. انجمن شاعران مرده با بازی به یاد ماندنی رابین ویلیامز بی شک یکی از بهترین و محبوب ترین فیلم‌های تاریخ سینما است. این فیلم برای افرادی که قصد دارند با سطحی ادبی‌تر و حرفه‌ای‌تر در زبان انگلیسی آشنا شوند مناسب است.

  1. Notting Hill

تقریبا اکثر افراد می‌دانند که لهجه‌های گوناگونی در زبان انگلیسی همچون لهجه بریتانیایی، استرالیایی و آمریکایی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. فیلم  Notting Hill با بازی جولیا رابرتز درمورد فردی است که به لندن سفر می‌کند و با یک کتاب فروش انگلیسی آشنا می‌شود. در این فیلم تضاد و تفاوت‌های دو لهجه بریتانیای و آمریکایی به خوبی در مکالمات آنها مشهود است که زبان آموزان می‌توانند از این فیلم برای آشنایی هرچه بیشتر با این دو لهجه استفاده کنند.

 تقویت مهارت شنیداری

سریال‌های مناسب برای تقویت مهارت شنیداری

Friends.1

داستان این سریال کمدی در مورد جمعی از دوستان در نیویورک است که از دهه 1900 آغاز می‌شود. تماشای این سریال بسیار محبوب برای یادگیری و تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی بسیار مفید است. زبان‌آموزان با تماشای این فیلم می‌توانند به خوبی با نحوه بیان جملات و کلمات و حتی اصطلاحات عامیانه فرهنگ آمریکا آشنا شوند. سریال فرندز علاوه بر بهبود مهارت شنیداری شما بر ارتقا مهارت گفتاری شما نیز تاثیر دارد.

Newsroom.2

.داستان این سریال درمورد یک اتاق خبری است که طیف وسیعی از موضوعات اقتصاد، محیط کار و عاشقانه و … را در بر می‌گیرد. به دلیل تنوع موضوعات تخصصی و سرعت بالای صحبت کردن بازیگران، این سریال برای تقویت مهارت شنیداری در سطح پیشرفته مناسب می‌باشد.

3.House of Car

تماشا این سریال به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند با کلمات تخصصی در زبان انگلیسی آشنا شوند. اگر افراد به موضوعات سیاسی علاقه مند باشند با تماشا این سریال می‌توانند جملات مهم را فرا بگیرند و در محیط کار و یا بحث‌های اجتماعی از آن استفاده کنند.

 

How I Met Your Mother.4

این سریال هم مانند سریال فرندز کمدی است. عبارات و اصطلاحات عامیانه‌ای که شخصیت‌ها در این سریال استفاده می‌کنند و داشتن راوی اول شخص از مواردی است که سریال How  Met Your Mother را به منبع مفیدی برای یادگیری زبان انگلیسی تبدیل کرده است.

Sherlock.5

سریال‌های برتانیایی در تقویت لهجه بریتیش و آشنایی با دنیای انگلستان بسیار موثر است. این سریال داستانی جنایی و معمایی دارد. زبان آموزان از طریق تماشای این فیلم می‌توانند مهارت شنیداری خود را تقویت کنند.

 

 تقویت مهارت شنیداری

گوش کردن به پادکست‌های انگلیسی

امروزه پادکست‌ها در فضای مجازی نظر مخاطبین زیادی را به خود جلب کرده است. شاید شما هم پادکست‌های معروف فاسی مانند چنل بی یا رادیو چهرازی را شنیده باشید.

زبان آموزان می‌توانند با استفاده از پادکست مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشند

برای گوش دادن به پادکست بهتر است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید

  1. در مرحله اول سعی کنید به یک درک کلی از مطالب گفته شده برسید.
  2. در مرحله دوم سعی کنید به کلمات و اصطلاحات توجه کنید.
  3. در مرحله سوم متن فایل صوتی را در صورت امکان بخوانید.
  4. در مرحله چهارم کلمات و نکات گرامری را یادداشت و به صورت مرتب تمرین کنید.

 

گوش دادن به موزیک

اکثر افراد عادت دارند که هنگام انجام کارهای روزمره مانند رانندگی، آشپزی، ورزش، پیاده روی و…. به موزیک گوش دهند. گوش کردن به موزیک‌های انگلیسی روش موثری برای تقویت مهارت شنیداری می‌باشد. برای تقوبت مهارت شنیداری یه همراه موزیک سعی کنید درابتدا متن اهنگ را پیدا کرده و هنگام گوش دادن به آهنگ به متن و نحوه بیان آن دقت کنید. شما می‌توانید بعد از مدتی تمرین همراه آهنگ زمزمه کنید تا واژگان کاملا در ذهنتان تثبیت شود.

 

گوش دادن به کتاب های صوتی

تقویت لیسنینگ با کمک پادکست

کتاب‌های صوتی در میان افرادی که فرصت و یا علاقه زیادی به مطالعه کتاب ندارند از محبوبیت بالایی برخوردار است. افراد برای تقویت مهارت شنیداری خود در زبان انگلیسی فقط کافیست کتابی متناسب با سطح خود انتخاب کنند و صورت روزانه به آنها گوش دهند.

کتاب صوتی متناسب برای سطح مبتدی عبارت اند از :

  1. The Wind in the Willows

این کتاب به علت برخورداری از شیوایی و سادگی زیاد برای زبان آموزان مبتدی متناسب است.

 

  1. Alice’s Adventures in Wonderland

این کتاب در سال 1865 توسط لوئیس منتشر شده است. داستان این کتاب درباره سفر خیالی دختری به نام آلیس می‌باشد که برای کودکانی که قصد تقویت مهارت شنیداری خود را دارند مناسب است.

 

کتاب‌های صوتی مناسب برای سطح متوسط :

  1. Time Machine

این کتابب به افرادی پیشنهاد می‌شود که طرفدار داستان‌های علمی و تخیلی هستند. موضوع کتاب Time Machine  درباره سفر به زمان و آینده افراد می باشد که باعث آشنا سازی آنها با مفاهیم جدید در زبان انگلیسی می‌شود.

 

  1. The Picture of Dorian Gray

این کتاب با ترکیب مضامین عاشقانه و ترسناک اثری از اسکار وایلند است. که زبان آموزان می‌توانند از طریق این کتاب با گویش و لهجه‌های گوناگون آشنا شوند و مهارت شنیداری خود را ارتقا ببخشند.

 

  1. Time Machine

موضوع این کتاب درباره فردی است که راهی سفری دریایی شده و در نهایت به اجبار در جزیره‌ایی دور افتاده زندگی می‌کند.

 

کتاب های صوتی متناسب سطح پیشرفته :

  1. Cloud Atlas

این کتاب با ژانر خیالی از 6 زاویه دید گوناگون و در زمان‌های مختلف با گویندهای مجزا موضوع را روایت میکند.

 

  1. Pride and Prejudice

با توجه به لغات فراوان در این کتاب گوش دادن به نسخه اصلی آن دایره لغات شما را ار تقا می‌بخشد و باعث افزایش توانایی درک مطلب شما می‌شود.

 

  1. نوشتن فایل‌های صوتی

یک از بهترین تمرین‌ها برای ارتقا مهارت شنیداری یادداشت برداری از شنیده‌ها است. در مرحله اول بهتر است برای ارزیابی و سنجش مهارت خود شروع به نوشتن کنید و سپس در مقایسه با متن اصلی متوجه اشتباهات و نقص‌های خود شوید و آن‌ها را کم کم اصلاح کنید. در حین انجام این کار شما می‌توانید لغات مهم آن را یادداشت کرده و در نهایت در نوشته‌ها و مکالمات خود از آنها استفاده کنید.

 

توجه به کل به جای جزء

اکثر زبان آموزان بر این باورند که گوش دادن به یک فایل صوتی به زبان دیگر سخت است. اما به این نکته توجه داشته باشید که هر مهارتی با تمرین و تکرار به تدریج و مرور زمان بهبود می‌یابد. پس هرگز نباید از خود انتظار داشته باشید که در اولین مرتبه بدون هیچ ایرادی تمام موضوع فایل صوتی را فرا بگیرید. زبان‌آموزان بهتر است در مرحله اول به فهم کل موضوع اکتفا کنند و با تمرین و تکرار روزانه به جزئیات و لغات متن دقت کنند.

به طور مثال اگر در حال تماشا یک فیلم هستید بار اول تنها به روند داستان دقت کنید. و برای بار دوم لغات و اصطلاحاتی که با آن آشنایی ندارید را یادداشت کنید و بعد از پیدا کردن معانی کلمات سعی کنید که آنها را به خاطر بسپارید. برای بار سوم به نحوه بیان حالت بدن و چهره، زیر و بم صدا، و تلفظ واژگان دقت کنید. و در نهایت تمام آنچه را که می‌شنوید تکرار کنید.

این روزها ابزارهای آموزشی فراوانی مانند فیسبوک، توئیتر و اینستگرام در بین مردم رواج پبدا کرده‌اند. به همین علت افراد از طریق این برنامه‌ها به راحتی می‌توانند برای تقویت مهارت شنیداری خود استفاده کنند.

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد دریافتیم که گوش دادن یک مهارت تدریجی است که با تمرین و تکرار مکرر حاصل می‌شود. یادگیری زبان انگلیسی نیاز به صبر و تمرین مکرر دارد. که این موضوع در رابطه با مهارت شنیداری از اهمیت ببیشتری برخوردار است. به علاوه افرادی که قصد شرکت در آزمون‌های آیلتس، تافل و .. را دارند. کسب نمره مطلوب از بخش شنیداری می‌تواند در مجموع، نتیجه بهتری را برای آنها رقم بزند.

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

از ۱ تا ۵ ستاره به ما امتیاز بدید.

میانگین رتبه / 5. تعداد امتیازات کاربران:

امتیازی داده نشده، اولین نفری باشید که ثبت امتیاز می‌کنید

تحریریه آکادمی زبان های خارجی واژه | www.vaajehacademy.com
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.